תכנון ירוק


תכנון ירוק הוא תכנון שחולש על מגוון אספקטים ברמה התכנונית של הבית.

התכנון מתחיל משלב התאמת הבית לתנאי השטח ולתנאי האקלים. שמירה על צמחיה, עצים, והתוואי הטבעי של השטח תוך התחשבות בשינויי מזג האוויר, שיוכלו להעניק למבנה אפשרות של שימוש מינימלי באנרגיה מלאכותית.

שימוש בכוחות הטבע ל”טובתנו” למשל כשמתכננים נכון את הפתחים. אפשר ומומלץ להשתמש באנרגיית השמש ובשינויים שלה, בהתאם לעונות השנה כך שבחורף נקבל תאורה טבעית, ובקיץ נמנע משמש ישירה לתוך הבית.

תכנון ירוק שווה לתכנון חכם. תכנון כזה יאפשר שימוש נכון בחומרים לטובתנו ולטובת הסביבה, לדוגמה, שילוב נכון של מסה תרמית ושל בידוד.

בידוד יכול להיות כל חומר המונע הולכה של החום מבפנים כלפי חוץ ולהיפך. חומר המתנגד למעבר טמפרטורה ויוצר אפשרות לשלוט על האקלים בבית. בידוד יכול להיות רך כמו צמר מינרלי, צמר סלעים (זכוכית), פוליאסטר, סיבים טבעיים או לוחות קשיחים כמו- קלקר, לוח צמר סלעים או לוחות מחומרים טבעיים למיניהם. רמת הבידוד נמדדת בהתנגדות תרמית ( R value ).

מסה תרמית משמשת אותנו כמעין מצבר להטענת אנרגיה. במידה ואנחנו נמצאים בקיץ, פותחים חלונות בלילה ומטעינים את המסה התרמית בקרירות, כך שבמשך היום נוכל ליהנות ממנה. לחילופין, בחורף נוכל לחמם את המסה באור השמש שיחדור דרך החלונות ונהנה מחומה בערב.

Skip to content