לבנות ירוק “בשיתוף עם הטבע”


הגישה שמלווה אותנו לאורך כל הדרך היא ההבנה שאנחנו חלק מכדור הארץ, חלק מהטבע, ולכל מעשה שלנו יש השפעה רחבה.  תפיסת עולם זו באה לידי ביטוי כבר משלב התכנון – כיווני פתחים, גודל הבית, פשטותו, ועד בחירת חומרי הגמר כמו חומרים ארוכי חיים ופשוטים.


איכות חיים

הגענו לשלב בחיים שהגיע הזמן לבנות בית!

ישנה תפיסה תרבותית מערבית שתופסת שאיכות הבית מעידה על איכות חיינו. לדוגמה, אנו נוטים להאמין שאם נגור בבית גדול יהיה לנו יותר נוח ויותר מרווח, כשבפועל, איכות החיים מורכבת מעוד הרבה אלמנטים מלבד הגודל.

תפיסת העולם שלנו אומרת שהקשרים והיחסים במשפחה, המפגשים עם הילדים בשגרת היום יום, הלחץ בעבודה, האוויר אותו אנו נושמים, השקט הנפשי, כל אלו עשויים להיות מושפעים מהבחירות הקטנות והגדולות של תכנון הבית. כל אלו יוכלו לבוא לידי ביטוי בגודל הבית, במיקום או ברמת היוקרה שנבחר בשלב הגמרים. אנו רואים את האפשרות וההזדמנות בתכנון הבית כמקום מפגש משפחתי, מקום המאפשר חיזוק של היחסים בין אחד לשנייה, כאחד הצדדים המהותיים והחשובים של התכנון. גישה זו יכולה לבוא לידי ביטוי גם בבחירת חומרי הבנייה של הבית, חומרים טבעיים ונעימים שיתמכו בבריאות הפיסית והנפשית שלנו.

חשוב לזכור שאם נאלץ את עצמנו בגלל הבחירות שלנו, להגדיל את התקציב הכלכלי/משכנתא מעבר ליכולתנו, אנו עלולים לפגום באיכות החיים שלנו בהווה ובעתיד.

מתוך האמונה הזו, באיכות חיים בעלת ערך מוסף, אנו מתאימים לכל אחד ואחת את הבית המתאים לצרכים ולתקציב העומד לרשות למשפחה. אנו שמחים לתת ליווי ולחלוק את הניסיון שלנו בתחום, מתחילת התהליך ועד סופו.

תהליך יצירת הבית אינו מוכרח להיות תהליך מלחיץ או מנוכר, אלא יכול להוות יצירה משפחתית של ממש!


מערכות נלוות

חלק חשוב בבנייה הירוקה הוא להשתמש במשאבים שנמצאים לרשותנו באופן טבעי. מעבר לתכנון הבית, ישנם מערכות נלוות שניתן לשלב בבניית הבית.

ביוגז– מערכת מיחזור פסולת ביתית והפיכתה לגז בישול, מה שיוצר אנרגיה זמינה מתחדשת, ללא זיהום וללא פגיעה באקלים.

קמין מסה– מערכת לחימום טבעי במינימום בערה. קמיני מסה הינם מוצר מתקדם ביותר מבחינה טכנולוגית. על כן נקבע כי זהו הקמין עצים הכי יעיל ונקי אנרגטית. היכולת של הניצול בקמין יכולה להגיע גם עד 96% מחומר הבערה, מה שגורם להפחתה בזיהום האוויר באופן משמעותי. יתרון נוסף של קמיני המסה היא המסה שלהם, המשמרת את הטמפרטורה בחלל לאורך זמן. קמין המסה נבדק ע”י מכון התקנים הישראלי שמצא כי זהו הפתרון היעיל והנקי ביותר לחימום הבית ע”י עץ הסקה טבעי.

מים “אפורים”– מערכת למיחזור מים המאפשרת שימוש חוזר של מים, שבאופן רגיל היו נשפכים לביוב. המערכת מאפשרת טיהור של המים ושימושם מחדש כמשאב נצרך להשקיית הגינה ולחסכון במים.

גג צומח– הגג הצומח נקרא גם “גג ירוק”. מדובר על גג בעל יתרונות רבים כמו ויסות כמות הנגר, ומראה טבעי על גג הבית. החשוב ביותר בקיומו של גג ירוק הוא שיפור האקלים בפנים הבית, ושמירה לאורך שנים על מערכת איטום הגג.



בנייה אקולוגית

חומרים אקולוגים נמדדים ע”י התועלת שהם מביאים לבית כמו איטום, בידוד וקונסטרוקציה, ביחס לגודל ההשפעה שלהם על כדור הארץ. אנו נשאף להשתמש בחומרים בעלי “מדרך אקולוגי” נמוך.


לכל מעשה שלנו כבני אדם בעולם יש מדרך אקולוגי. בניה של קיר בלוק “שחור” (העשוי מבטון). מצריך שרשרת של פעולות שונות על מנת שהקיר יבנה. למשל- כרייה של חומר הגלם במחצבות, שריפה של החומר בכבשנים, שינוע דלקים לשריפה ולבסוף, שינוע של החומר מהמפעל עד לאתר הבנייה. כל התהליך הזה קורה בהבנה שקיר של בלוקים שוקל 200 ק”ג. כמות החומר והאנרגיה שהושקעו בקיר כזה בהכרח צריכה להיות גדולה!

דוגמה הפוכה- נניח ואותו קיר היה נבנה מחרסית (אדמה) שנכרתה במגרש של הבית או בסביבתו, אותה חרסית מעורבבת עם קש מקומי (קשקל), תהליך כזה היה חוסך את כל המסע הארוך של הכרייה, השריפה בכבשן וההובלה. ואיתו, נחסך כל הזיהום שבדרך.

בלוק “שחור” הוא בעל התנגדות תרמית נמוכה מאוד. קיר חרסית שכזה, באותו העובי, יכול להגיע להתנגדות תרמית של __

כך, לכל חומר, קיימים המחיר והתועלת. לא רק הכספיים אלא גם הסביבתיים.
באופן כללי, בנייה קלה ובפרט החומרים שאנו משתמשים בהם ביורטיים, נבחרים ונבחנים מתוך המדד והשיקול הזה. אנו עושים כל מאמץ להגיע לאיזון אופטימלי.


החומרים האקולוגים שאנו משתמשים בהם בבנייה-
שלד עץ- העץ אומנם מגיע ממרחק, אך מקורו ביערות גידול. ביחס למשקל החומר ניתן לבנות שלד חזק ועמיד.
בידוד- אנו משתמשים בצמר מינרלי בעל תקן ירוק שעשוי מחומר ממוחזר.
חיפוי חוץ- Weathertex. משמש לחיפוי חוץ. חומר טבעי לחלוטין, עשוי מעץ טחון ודחוס בלחץ חזק, ללא תוספת דבקים.
OSB- לוחות קלים וקונסטרוקטיביים המשמשים לחיזוק המבנה. חומר ממוחזר.
המפקריט- בלוק המפ וסיד. משמש לבידוד בעל ערך בידודי גבוה ומבקר את הלחות בבית. תהליך ייצור הבלוק נעשה מחומרים טבעיים.
טיח- טיח סיד, אדמה. טייחים מחומרים טבעיים בלבד.


תכנון ירוק

תכנון ירוק הוא תכנון שחולש על מגוון אספקטים ברמה התכנונית של הבית.

התכנון מתחיל משלב התאמת הבית לתנאי השטח ולתנאי האקלים. שמירה על צמחיה, עצים, והתוואי הטבעי של השטח תוך התחשבות בשינויי מזג האוויר, שיוכלו להעניק למבנה אפשרות של שימוש מינימלי באנרגיה מלאכותית.

שימוש בכוחות הטבע ל”טובתנו” למשל כשמתכננים נכון את הפתחים. אפשר ומומלץ להשתמש באנרגיית השמש ובשינויים שלה, בהתאם לעונות השנה כך שבחורף נקבל תאורה טבעית, ובקיץ נמנע משמש ישירה לתוך הבית.

תכנון ירוק שווה לתכנון חכם. תכנון כזה יאפשר שימוש נכון בחומרים לטובתנו ולטובת הסביבה, לדוגמה, שילוב נכון של מסה תרמית ושל בידוד.

בידוד יכול להיות כל חומר המונע הולכה של החום מבפנים כלפי חוץ ולהיפך. חומר המתנגד למעבר טמפרטורה ויוצר אפשרות לשלוט על האקלים בבית. בידוד יכול להיות רך כמו צמר מינרלי, צמר סלעים (זכוכית), פוליאסטר, סיבים טבעיים או לוחות קשיחים כמו- קלקר, לוח צמר סלעים או לוחות מחומרים טבעיים למיניהם. רמת הבידוד נמדדת בהתנגדות תרמית ( R value ).

מסה תרמית משמשת אותנו כמעין מצבר להטענת אנרגיה. במידה ואנחנו נמצאים בקיץ, פותחים חלונות בלילה ומטעינים את המסה התרמית בקרירות, כך שבמשך היום נוכל ליהנות ממנה. לחילופין, בחורף נוכל לחמם את המסה באור השמש שיחדור דרך החלונות ונהנה מחומה בערב.

Skip to content